Confrontatie: presentatiegemak of iets nieuws?

Ik heb al een tijdje geen blog meer geschreven. Ik kan hier allerlei excuses voor verzinnen, maar uiteindelijk gaat het erom dat mijn goede voornemen voor 2020 is om weer met een frisse start met mijn blog te beginnen. Ik zal niet meer alleen tips proberen te geven, maar je ook gaan meenemen in mijn dagelijkse praktijk. Wat kom ik tegen? Waar gaat het moeilijk? Wat doe ik goed en waar ga ik faliekant de mist in.

De afgelopen maanden ben ik nieuwe collega’s gaan coachen en ben ik druk bezig met het overbrengen van mijn kennis met betrekking tot het geven van presentaties. Het leuke is dat ik hierdoor ook weer geconfronteerd word met de wijze waarop ik zelf presenteer en acteer naar klanten.

Zo begeleid ik mijn collega Kelly. Zij is super enthousiast, doet mij ook enorm aan mijzelf denken 13 jaar geleden en wil graag alles oppaken. Zo ook een aanvraag voor een CRM presentatie. Dat leek mij een uitstekend idee, want ze was al een keer met mij mee op afspraak geweest.

PRESENTATIEGEMAK….
Om haar op weg te helpen met de voorbereiding gaf ik haar voorbeelden van presentaties die ik zelf heb gegeven en ik werd geconfronteerd met het feit dat ik de laatste maanden niet altijd bezig ben geweest met het vernieuwen van mijn presentaties, maar ook heb geleund op hetgeen er al is. Ik noem het maar even ‘Presentatiegemak’.

Om het even concreet te maken:
CRM is een van de onderdelen waar wij bij klanten nogal eens aandacht aan besteden. Om een compleet beeld van onze oplossing te geven, hebben we een presentatie gemaakt waarin alle onderdelen op het gebied van CRM naar voren komen. Op het moment dat een klant dan specifiek iets over een onderdeel wil weten, kun je daar altijd op doorzoomen.
Op zich is hier niets mis mee, het is altijd handig om in je toolkit te hebben, maar ik betrapte mijzelf erop dat ik bij CRM presentaties deze presentatie meenam en eigenlijk helemaal niet meer bezig was met mijn boodschap naar de klant en welke waarde ik zou kunnen geven.

Terwijl ik met Kelly enkele presentaties doornam, waaronder deze, dacht ik bij mijzelf. Wat doe ik met mijn eigen advies? Ik kan je zeggen dat dat best confronterend was.

IETS NIEUWS…
Op datzelfde moment heb ik de boel met Kelly omgegooid en heb ik voorgesteld om in de presentatie ‘De dag van de accountmanager’ als basis te nemen. We zouden beginnen met de uitdagingen en wat dit betekende, vervolgens onze oplossing hiervoor schetsen en het dan concreet maken hoe dit dan zou worden vertaald naar de dag van de accountmanager.

In deze dag hebben we alles doorgenomen waar de klant op dit moment tegenaan liep, hoe eenvoudig we dit konden oplossen en wat dit eigenlijk betekende voor hen als organisatie en welke doelen zij hiermee konden behalen. En dit alles in een storyline, zodat we ze mee konden nemen en zich voor kunnen stellen hoe zij hiermee zouden kunnen werken.

Of eigenlijk…. ik heb met Kelly doorgenomen wat we zouden kunnen doen. Zij heeft dit geweldig opgepakt en een geweldige presentatie en demonstratie gegeven. Je kon de energie in de sessie voelen en dat was heerlijk!

SAMENVATTEND…
Soms kun je alles nog zo goed weten, maar je moet het ook blijven doen!
Ik merk dat door drukte en waan van de dag ik soms de neiging heb om voor het gemak te gaan. En eerlijk is eerlijk, soms is dat prima.
Maar het heeft me ook wel weer aan het denken gezet. Je moet kritisch blijven kijken naar de presentaties die je geeft en blijven vernieuwen, want dat geeft enorm veel energie. Niet alleen voor jezelf, maar dat komt ook over bij de klant!