Een webinar, net even anders…

Ik werd gevraagd of ik samen met een partner een webinar wilde geven. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen, hartstikke leuk om te doen!

Nadat we eerst samen hoofdonderwerp, doelgroep, doel van het webinar en praktische zaken hadden doorgenomen, kwamen we op een punt hoe we dit webinar vorm wilden gaan geven.

Het geven van webinars deed ik altijd al, maar sinds corona worden er steeds meer webinars gegeven en ik merkte dat ik het graag eens anders wilde gaan doen. Niet zoals we het altijd doen waarin we de uitdagingen doornemen, de behoefte, oplossing, demo en samenvatting met resultaat.

Tuurlijk is deze structuur geweldig voor je verhaal om op een goede manier de waarde van een oplossing te tonen, maar soms is het ook leuk om het anders te doen. Gewoon omdat dat nieuwe energie geeft en  je wilt ontdekken of er ook andere manieren zijn die werken.

Gelukkig stond mijn partner hier helemaal voor open en dus hebben we een heel mooi webinar in elkaar gezet (al zeggen we het zelf) en kan ik mijn (onze) ervaring delen in dit blog.

KLANTEN / REFERENTEN
We waren er al snel over uit dat we nieuwe video’s, gemaakt bij onze klanten, een rol wilden laten spelen in ons webinar. Ons doel was om onze deelnemers te inspireren en aangezien zij in dezelfde sectoren zouden zitten, leek ons dat een hele mooie manier om connectie te maken met ons publiek.

LOCATIE
Terwijl we dit bespraken, kwamen we op het idee om bij één van deze klanten dan ook daadwerkelijk het webinar uit te zenden. Zo van ‘We zitten vandaag op locatie …’ Op die manier zouden we een brug kunnen slaan naar de video van onze klantreferenties.

INTERVIEWSTIJL
Terwijl we hier verder over het brainstormen waren, bedachten we dat we het dan in een soort voor ’talkshow stijl’ zouden kunnen doen. Een introductie vanaf een locatie van de klant, een introductie van onszelf en dan de video’s gebruiken om tot een gesprek te komen waarbij ik de host zou spelen en vragen zou stellen aan mijn partner over deze video. Daarmee zouden we ons publiek al heel veel informatie kunnen geven.

DEMO
Daarnaast wilden we het niet alleen laten bij praten over klantvoorbeelden, maar wilden we ook het een en ander laten zien. Daarbij hebben we nagedacht over welke voorbeelden we wilden tonen met als uitgangspunt dat deze niet alleen het publiek zouden kunnen interesseren / inspireren, maar ook een link moeten leggen naar de oplossingen die onze klanten hadden benoemd in de video.

AFSLUITEN MET TIPS
Vervolgens wilden we nog afsluiten met wat tips uit de praktijk die ons publiek zou kunnen aanzetten om over dingen na te denken en uitnodigen om vooral contact met ons te zoeken.

VOORBEREIDING
We hadden ons plan klaar, nu moesten we het voorbereiden. Het lijkt heel simpel, maar op het moment dat je dit live wilt gaan doen, is het afbreukrisico heel groot. Er zijn best veel factoren waar je rekening mee moet houden. Denk alleen al aan:

  • Hoe wil je samen in beeld komen en zorg je ervoor dat je connectie maakt met de kijker aan de andere zijde?
  • Werkt het geluid goed op deze manier? (hier liepen we inderdaad tegen issues aan icm delen geluid bij tonen video)
  • Je moet regelmatig switchen tussen het wel en niet delen van het scherm waarbij je NIET moet vergeten om het geluid ook te delen op het moment dat je een video laat zien
  • Je vragen en antwoorden moeten goed op elkaar afgestemd zijn

Om het risico op haperingen zo klein mogelijk te houden, hebben we eerst een aantal keren geoefend met alle handelingen die we zouden moeten doen. Dan kom je er namelijk ook achter of de opbouw nog iets anders moet, wanneer je moet klikken etc.

Ook hebben we de vragen en antwoorden op elkaar afgestemd. Niet alles woord voor woord, maar wel dat niet alles gelijk wordt weggegeven in een antwoord op een vraag en er een goede vervolgvraag gesteld kan worden. En dat ook op die vervolgvraag al is nagedacht.

We hebben deze ook op kaartjes geschreven mocht er één van ons een blackout krijgen.

En toen was het ineens zo ver!

Uiteindelijk vonden wij het allebei een hele leuke ervaring. We hebben er ook positieve reacties op gekregen. Met name dat het eens ‘anders’ was. We waren ook blij dat we alles van tevoren goed hadden doorgesproken en geoefend, want ja, er kwam een moment dat ik toch ineens moest nadenken over wat ik nou eigenlijk wilde zeggen, maar daar werd handig op ingesprongen door mijn partner, dus we konden gewoon door.

Ik vond het dus zeker de moeite waard!

Wat wel een aandachtspunt is op het moment dat je het zo wilt gaan doen, is dat je echt tijd moet stoppen in de voorbereiding. Het kost meer tijd dan een standaard webinar. Het is ook niet voor alle doeleinden toe te passen, maar als je een keer wat anders wilt, zou ik zeker zeggen: doen!