Mijn dochter had met haar klas een project over marketing en reclame. Onderdeel van dit project was dat ze een bedrijf moesten bedenken en daarvoor
een korte pitch moesten geven. Deze pitch mochten ze vervolgens presenteren waarbij een jury de 2 beste pitches uitkoos. Zij mochten de dag erna in de finale het opnemen tegen de 2 besten van 3 andere klassen.
Je kunt je voorstellen dat ik het echt superleuk vind dat ze zulke projecten
hebben op school. Het is zo ontzettend leerzaam!
Helaas kon ik er zelf niet bij zijn, maar ik kreeg een video door en wat voelde ik mij een trotse mama! Ze hebben het echt fantastisch gedaan! Ze stonden daar niet alleen op een geweldige manier, vol enthousiasme, hun pitch te houden, maar ze hadden er ook nog eens goed over nagedacht.
Alles wat belangrijk is in een pitch hebben ze geweldig uitgevoerd!
Ik denk zelfs dat velen hier nog wat van kunnen leren, dus ik heb in dit blog eens uiteen gezet hoe zij het hebben aangepakt. En met toestemming mag ik het nu publiceren 😀
VOORBEREIDING
De voorbereiding is natuurlijk het halve werk, dus eerst hebben ze alles op papier gezet, nagedacht over wat ze wilden zeggen en dat hebben ze vervolgens
geoefend, geoefend, geoefend, totdat het erin zat.
MATERIAAL
Voor de pitch hebben mijn dochter en haar vriendin samen een poster gemaakt.
Deze hebben ze geprint, zodat ze deze fysiek konden laten zien EN ze hebben een korte PowerPoint met 2 slides gemaakt waar ze de aandacht op wilden vestigen.
De eerste slide betrof de naam van hun bedrijf met afbeeldingen en kleur die hun bedrijf moest weergeven.
De tweede slide betrof hun slogan, hun eigenlijke boodschap, die ze aan het eind uit de doeken gingen doen.
INHOUD PITCH
Vervolgens moesten ze nadenken over de inhoud van hun pitch. Uiteindelijk hebben ze ervoor gekozen om deze als volgt op te bouwen:
- Ze begonnen met een vraag / probleemstelling
- Vervolgens kwamen ze met de oplossing
Juist deze twee onderdelen als eerste om de toehoorders te triggeren.
Daarna hadden ze bedacht op welke vragen ze antwoord wilden geven in deze
korte pitch, namelijk:
- wie zijn wij?
- Waarom doen we dit?
- Wat gaan we doen?
- Hoe gaan we het doen?
- Waarom ons?
Waarbij ze op de laatste vraag 4 redenen aangaven.
BOODSCHAP / SLOGAN
Als laatste kwamen ze met hun slogan en poster als afsluiting van de pitch
DE PITCH ZELF
Ze hadden alles klaar, hadden geoefend en toen kon de show beginnen. Ze
mochten zelfs het spits afbijten.
Ik kon zien dat ze nerveus waren, maar ze bleven enthousiast. Ook al was er een
hapering, ze gingen gewoon door of er niets aan de hand was.
Toen kwam de uitslag en ze waren bij de laatste twee. De volgende dag mochten
ze opnieuw, in de finale, hun pitch doen. Doordat er een kleine hapering was, was mijn dochter nog niet helemaal tevreden (zoooo herkenbaar), maar ze heeft gewoon nog een aantal keer geoefend en dat betaalde zich uit.
In de finale ging het helemaal goed. Ze hebben zelfs hun verhaal nog wat
aangescherpt na de dag ervoor. Uiteindelijk zijn ze 2e geworden, supergoed, maar wat ik gewoon het allermooiste vind, is dat ze dit gewoon helemaal zelf hebben gedaan.
Ze hebben er goed over nagedacht, het zat goed in elkaar en dit is weer een
ervaring die ze meenemen, ook al zijn ze nog maar 11!